Hvordan lage hjemmeside i 2019? [8-steg]

Hvordan lage hjemmeside i 2019? [8-steg]

Nettsider (hjemmesider) er for mange bedriftseiere noe som man innerst inne vet at man burde ha, men som de fleste skyver litt fra seg. Jeg skjønner dem godt! Ofte fordi de ikke vet og kan. Og uten kunnskapen om hvordan de kan skape business på nettet.

 

"Vi bryr oss ikke om den", får jeg høre av og til. "...fordi vi ikke får kunder fra hjemmesiden". Og når jeg tar en titt, skjønner jeg hvorfor. Den finnes ikke når jeg leter på nettet etter tjenester som de tilbyr, og når man kommer inn på siden skjønner jeg egentlig ikke hva jeg gjør der. Noen har en gang for lenge siden bestemt seg for å selv lage en hjemmeside: lagt inn noen tilfeldige bilder og tekst.

 

Fallgruve

I min hverdag prater jeg ofte med bedriftseiere som ønsker å gjøre jobben selv. Eller å få en i familien "som kan det". Det er jo penger å spare. Eller...?

La meg si det slik: Er du villig til å sette 540.000,- på spill fordi noen du kjenner lagde en hjemmeside for noen år tilbake? Og kan sikkert gjøre det igjen? Han sier at det er bare å legge inn bilder og tekst.

Ja, de siste årene har det har det blitt enklere og enklere å lage sine egne hjemmesider. Men hvis du driver egen bedrift og skal bruke hjemmesiden for å tiltrekke deg kunder er det mange fallgruver på veien. 

 

 

 

1. Velge/kjøpe domene

Domene er det samme som internettadresse - f.eks. www.murerfirma.no. Denne adressen kan du også bruke til e-postadresse for bedriften din, la oss si post@murerfirma.no.

Det finnes utallige steder å kjøpe et domene. Av norske eksempler kan jeg nevne 

 

Vi er veldig fornøyde med ProISP. Det er enkelt å være kunde og de har veldig god support - hvis du trenger teknisk hjelp.

Og husk! Mange prater om pris og hvor man får de billigste domenene, men prisene varierer bare med noen tiere i året. Og hvis du driver en bedrift så bør ikke ditt fokus være på noen tiere - men heller på å ha en problemfri hverdag der du slipper å bruke unødvendig tid (for å spare småpenger).

 

 

 

 

2. SEO - Bli funnet på internett

På internett fungerer hjemmesiden som butikkvinduet ditt ut mot gata og dine kunder når de er på nettet og leter. Når jeg prater om "butikk" i denne artikkelen trenger det nødvendigvis ikke være en nettbutikk der du kan plukke varer og betale med VISA-kortet. Men du skal fortsatt selge dine varer og tjenester ved at kundene dine tar kontakt med deg. 

 

Altså - du skal selge via hjemmesiden. Uten handlekurv og VISA-kort.

 

 

Når du da skal bygge din egen butikk på nettet, vil det fungere som en vanlig fysisk butikk. Jo flere som ser butikken din, jo flere vil gå innom. Og jo flere salg og kunder vil du få. Og jeg lover deg, du har IKKE lyst å bygge en butikk i skauen der ingen finner deg. Joda, det kommer en og annen turgåer forbi, men det er ikke mange nok til at du kan leve av det. Da er det bedre å bygge butikken der dine kunder er - i sentrum.

 

Det er dette SEO skal hjelpe deg med. Altså å la hjemmesiden din synes når potensielle kunder googler på nettet. 

 

Og da snakker jeg ikke om å google etter navnet til bedriften din. Dine potensielle kunder googler fordi de har et problem som DU kan løse. Men de vet enda ikke at du kan løse dette problemet. Ikke før de ser din bedrift i søkeresultatet. Først da er din bedrift et alternativ.


Hva tror du at du selv hadde googlet etter hvis du skulle pusse opp ditt eget bad og ville ha tilbud fra en bedrift for å gjøre jobben?

 

Hvis jeg skal pusse opp badet og trenger noen til å gjøre jobben vil jeg mest sannsynlig starte med å google "oppussing av bad [stedet jeg bor]" eller noe lignende. De første bedriftene som dukker opp i søket mitt vil da mest sannsynlig få besøk av meg på hjemmesiden sin, der jeg ber om å få et tilbud på jobben. 

 

Og voilà! Der fikk de en potensiell kunde som vurderer å bruke 250.000,- på akkurat sin bedrift.

 

 

3. Velg hjemmesidebygger

Når du skal bygge hjemmesiden din har du mange forskjellige verktøy du kan bruke. Et slikt verktøy kalles CMS (Content Management System). Altså å administrere innholdet på hjemmesiden. Legge til bilder, redigere tekst og kanskje vise en Youtubevideo.

Å finne dem er heller ikke spesielt vanskelig. Et raskt søk gir deg mange alternativer. 

Vi skal fortelle deg 

  • hva som er det mest populære systemet blant webdesignere
  • om mange gode alternativer
  • hva vi selv anbefaler

 

 
verdens mest brukte: Wordpress

Hvis du spør en tradisjonell webdesigner/webutvikler om hva du bør bruke, vil han mest sannsynlig si Wordpress. Wordpress er verdens mest brukte nettsidebygger og står faktisk bak en fjerdedel av alle nettsidene på verdensbasis. 

 

Nå risikerer jeg nok å få mange wordpressfantaster på nakken, men jeg vil faktisk anbefale deg å IKKE bruke Wordpress. Ikke fordi den er dårlig, men rett og slett fordi det er du som skal administrere din egen nettside. For en nybegynner er den så avansert i bruk at du kommer til å bruke altfor mye tid på finne ut hvordan den fungerer. 

 

Men hvis du velger å bruke Wordpress, vil jeg anbefale deg å ta et kurs. Et slikt kurs finner du blant annet hos den LinkedIn-eide tjenesten Lynda.com.

 

Andre gode Alternativer

Som jeg fortalte tidligere, et raskt googlesøk gir deg mange alternativer. Og når du skal velge et CMS er det mange forhold å tenke på. Det kan være 

  • Hvor enkelt det er å bruke?
  • Hva det koster?
  • Hvor enkelt er det å få support?
  • Og om malene er låste og hvor enkelt er det å endre designen?

 

Jeg skal ikke lage en slik analyse, men vi har de siste årene testet ut de største og mest populære CMSene på verdensbasis, samt noen mindre som også er populære. Her er et utvalg:

  • Ucraft
  • Squarespace
  • Weebly
  • Duda
  • Moto CMS
  • Wix
  • IM Creator
  • Webnode
  • Joomla
  • Drupal
  • Webflow
  • Google sites
  • Webydo

 

Her er det bare å starte testingen selv og se hvilket system du selv foretrekker - eller gå rett til den CMSen som vi anbefaler:

 

Hva anbefaler vi?

Selv har vi mange kunder som ikke er data- og internett-tekniske. Ikke kreative heller. Da stiller det høye krav til CMSen som vi lager våre nettsider med.

 

Og heldigvis, etter mye testing, bygging, prøving og vurdering har vi funnet den CMSen vi ønsker å bruke i årene som kommer. CMSen heter Ucraft, og vi elsker den! For deg som ønsker å gjøre jobben selv og vurderer å bruke Ucraft, kan vi nevne følgende:

 

  • Ucraft er superenkelt å bruke. Dra og slipp! Og klikk på teksten for å redigere. Det er et CMS som gjør at selv en snekker på 62 som ikke kan fordra datamaskiner, også kan gå inn og redigere sin egen nettside.
  • SEO er lett som en lek (så lenge du kan de viktigste SEO-prinsippene). Ucraft har innebygde funksjoner som gjør det veldig enkelt for deg å sørge for at SEO-jobben du gjør er så enkel som mulig.

 

 

 

4. Konvertering - Hjelp dine besøkende

 

Se for deg at det ligger to like butikker ved siden av hverandre. 

 

1) Du går inn i den første butikken. Du har noen spørsmål, men du ser ingen som kan hjelpe deg. Du leter litt rundt i lokalet. Da hører du noen stemmer fra andre etasje. Da går du opp og ser en ansatt. Han sitter inne på kontoret og venter at kundene skal komme inn til ham for å få hjelp.

 

2) Du går så inn i den andre butikken. Det første som møter deg der er en ansatt som ønsker deg velkommen og spør hva han kan hjelpe deg med.

 

Dette skjer med ALLE kundene som velger å besøke disse to butikkene. Hvem av disse butikkene tror du kommer til å få flest kunder?

 

Slik fungerer det også med alle nettsider som er skapt for å skaffe flere kunder til bedriften. En ting er å få potensielle kunder INN på nettsiden din. En annen ting er å få disse til å faktisk utføre det du ønsker at de skal gjøre. Vi kaller det for konvertering. Å konvertere en besøkende om til en kunde.

 

Ønsker du at de skal ringe deg? Be dem om å ringe deg!
Ønsker du at de foretar en annen spesifikk handling? Be dem om å gjøre det!

 

Jo enklere du gjør det for besøkende å faktisk gi lyd fra seg om at de er interessert i å bli kunder, jo flere vil faktisk gjøre det. Da får du flere kunder. 

 

 

 

5. Publisere/DNS

Nå har du lagd innholdet, du har optimalisert bildene og det tekniske med søkeuttrykk, søkeord og SEO i tankene. Du har gjort en god jobb med teksten og du har nå gjort nettsiden så brukervennlig kan; du har fjernet barrierene for å kunne ta kontakt med deg på enklest mulig måte. 

 

Da er nettsiden klar til publisering. Dette gjøres ved legge inn noen DNS-recorder til i innstillinger i domenet. Når dette er gjort og nettsiden er publisert, er det klart for å registrere nettsiden og bedriften din i noen tjenester fra Google.

 

 

 

6. Koble til Google Seach Console

Google Search Console er en gratis tjeneste som blant annet hjelper deg med å 

 

  • indeksere (registrere) nettsiden din i Google som søkemotor
  • vise deg rapport med antall klikk, visninger, gjennomsnittlige plasseringer i googlesøk og hvilke søkeord besøkende har funnet deg med
  • forbedre synligheten av nettsiden din hos Google

 

 

 

7. Koble hjemmesiden til Google Analytics

Google Analytics er en gratis tjeneste som blant annet hjelper deg med å 

  • se hvor besøkende kommer fra
  • om besøkende bruker PC, Mac, mobiltelefoner eller nettbrett
  • hvilken nettleser besøkende bruker
  • hvor lang tid besøkende har vært på nettsiden din
  • og mye mer detaljert og avandert informasjon som du kan bruke for å forbedre nettsiden for å få flere besøkende eller tilpasse nettsiden for besøkende fra spesifikke land, etc.

 

 

 

8. Google Min Bedrift - ta eierskapet selv

Google Min Bedrift er enda en gratis tjeneste fra Google som lar deg ta eierskap over din bedrifts informasjon i Googlesøk. 

 

Hvis du googler etter ditt firmanavn vil det mest sannsynlig komme opp en boks på høyre side som viser viktig informasjon om din bedrift. Dette kan være bilder, kart, telefonnumre, åpningstider, anmeldelser fra kunder, og så videre. Hvis du ikke finner boksen kan du prøve å google firmanavnet til et veletablert firma og se deres Google Min Bedrift.

 

Fordeler med Google Min Bedrift er at du får bedre synlighet, du har selv kontroll på hvilken informasjon Google har om bedriften din, du kan skrive en beskrivelse av bedriften, svare på anmeldelser, legge til flere gode bilder, sørge for at du ligger riktig i Google Maps og mye mer. 

 

Dette gjør at bedriften din viser frem sin personlighet og skiller seg fra sine konkurrenter, folk får et bedre inntrykk av bedriften din og du får mer trafikk til blant annet nettsiden din.

 

 

 

Konklusjon

Å lage hjemmesiden selv kan høres enkelt ut. Men det består dessverre ikke bare av "å legge inn bilder og tekst" og klikk "publisere". 

 

Det er en omfattende oppgave som - hvis du gjør det riktig - kan gi deg mange nye kunder med store summer i omsetning, hvert eneste år! Men de fleste som lager hjemmesiden selv tråkker feil på mange områder. Mest sannsynlig vil ikke kundene finne deg når de googler etter hjelp. Og hvis de likevel kommer inn på hjemmesiden din er sjansen stor for at altfor mange går ut fra hjemmesiden din uten å gi lyd fra seg.

 

Da havner man fort i gruppa som tenker at "hjemmesiden ikke er viktig", fordi de ikke har opplevd at det faktisk kommer inn kunder der.

 

Men ikke gi opp! Du kan lykkes hvis du vil :-)

 

 

Og hvis du har lyst å høre mer fra oss om hvordan du kan lykkes med å få kunder på nettet, så ikke nøl. Ring meg! Så tar vi en prat der jeg kan gi deg flere tips og åpne enda flere dører for bedriften din.

 

 

Ciao!

 

Smart byrå AS

14.02.2019

hjemmesider

Tips & råd